The Smiths – Meat Is Murder (1985)
1. The Headmaster Ritual (4:52)
2. Rusholme Ruffians (4:20)
3. I Want The One I Can't Have (3:14)
4. What She Said (2:42)
5. That Joke Isn't Funny Anymore (4:59)
6. How Soon Is Now? (6:43)
7. Nowhere Fast (2:37)
8. Well I Wonder (4:00)
9. Barbarism Begins At Home (6:57)
10. Meat Is Murder (6:06)
Projekt "1001 album du måste höra innan du dör" - Album #98
The Smiths bildades 1982 i Manchester, England. Bandets otvivelaktiga förgrundsfigurer var gitarristen Johnny Marr som skrev bandets musik och den karismatiske sångaren Morrissey som stod för bandets egensinniga och ofta provokativa texter. Bandet stack redan från starten ut från den breda massan och skulle visa sig bli enormt inflytelserika för den annalkande vågen av indie-/britop.
Meat Is Murder var bandets andra platta och blev oerhört populär i England, främst bland studenter. Faktum är att detta är det enda album av The Smiths som nådde ända upp till första plats på försäljningslistan i England. Efter den något ojämna och spretiga debutplattan hittade här bandet sin form och även om den långt ifrån känns helgjuten kan man här tveklöst höra och känna vilken inneboende kapacitet bandet hade. Något som snart också skulle visa sig med all önskvärd tydlighet.
Topp-3:
1. I Want The One I Can’t Have
2. How Soon Is Now?
3. Barbarism Begins At Home
7/10
The Smiths – The Queen Is Dead (1986)
1. The Queen Is Dead (6:24)
2. Frankly, Mr Shankly (2:17)
3. I Know It's Over (5:48)
4. Never Had No One Ever (3:36)
5. Cemetry Gates (2:39)
6. Bigmouth Strikes Again (3:12)
7. The Boy With The Thorn In His Side (3:15)
8. Vicar In A Tutu (2:21)
9. There Is A Light That Never Goes Out (4:02)
10. Some Girls Are Bigger Than Others (3:14)
Projekt "1001 album du måste höra innan du dör" - Album #99
Tredje plattan med The Smiths och deras Magnum Opus. Omslaget som designades av Morrissey föreställer den franske skådespelaren Alain Delon från filmen L’Insoumis (1964). Morrisseys fäbless för referenser kan även spåras i albumtiteln som är hämtad från Hubert Selby Jrs roman Last Exit To Brooklyn.
Även om man tydligt känner igen sitt Smiths från föregångaren märks det här att de utvecklat sitt låtskrivande till perfektion. Här radas popklassiker upp på pärlband som den självklaraste saken i världen. Kort och gott ett obestridligt storverk med genreklassikern There Is A Light That Never Goes Out som själva kronjuvelen.
Topp-3:
1. There Is A Light That Never Goes Out
2. Cemetry Gates
3. The Boy With The Thorn In His Side
10/10
The Smiths – Strangeways, Here We Come (1987)
1. A Rush And A Push And The Land Is Ours (3:00)
2. I Started Something I Couldn't Finish (3:45)
3. Death Of A Disco Dancer (5:25)
4. Girlfriend In A Coma (2:02)
5. Stop Me If You Think You've Heard This One Before (3:32)
6. Last Night I Dreamt That Somebody Loved Me (5:02)
7. Unhappy Birthday (2:45)
8. Paint A Vulgar Picture (5:35)
9. Death At One's Elbow (1:58)
10. I Won't Share You (2:49)
Projekt "1001 album du måste höra innan du dör" - Album #100
Det gäller att avsluta med stil, och det gjorde sannerligen The Smiths med sitt fjärde och sista album Strangeways, Here We Come. Tyvärr lade bandet ner verksamheten i tiden mellan att inspelningen hade avslutats och själva albumsläppet. Plattan var ett försök att utvecklas och bryta sig ur sin egen formel. Detta kan till viss del höras här men en hel del av plattan kännetecknas också av det klassiska Smiths-soundet.
Albumet är det mest varierade bandet gjort och håller nästan lika hög klass som dess föregångare. Lättillgängliga kompositioner som Girlfriend In A Coma och Stop Me If You Think You’ve Heard This One Before samsas med lite mer introverta saker som Last Night I Dreamt That Somebody Love Me. En briljant svanesång av ett av pophistoriens viktigaste och bästa band.
Topp-3:
1. Girlfriend In A Coma
2. A Rush And A Push And The Land Is Ours
3. Stop Me If You Think You’ve Heard This One Before
9/10
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar